Wednesday, February 1, 2012

saya yang semakin memberat?

Semalam hasben tegur (akhirnya) tentang 'kebuncitan' aku. aku pun macam like: "eh perasan jugak dia ni aku makin mau menggemuk." terus dia cakap lagi: "Pas ni, jangan makan malam lagi la ah." Pandai juga risau. haaaa...kan kalau bini sudah mau 'membesar' dan 'memberat', tau takut. hahahaha.

Tapi seiyes, aku pun risau jugak sebenarnya. padahal, sebelum kahwin beriya tidak mau gemuk / buncit etc. sangat² menjaga pemakanan ok. tapi lepas kahwin ni, aisehmenn....macam nda ingat segala diet yang selalu di-praktiskan dulu². mungkin sebab hasben jenis kuat makan, jadinya kena rajin masak. pastu, bila aku tekad nda mau makan malam, terpaksa makan jugak sebab dia pandai tanya (dengan muka yang mengharap): "syg nda mau makan sekali ka?" ... jadi, mau nda mau, kena teman jugak dia makan. baru kalau 2-3 kali suap nda apa, ni yang sampai kekenyangan bersandar di kerusi makan. jadi camno la tu? helpless kan. hahaha.

Bukan setakat makin memberat tapi badan pun rasa macam nda sihat jak. last Saturday, (masa MU vs Liverpool), before match, kami pigi Indah Permai (IP) sekejap mau beli barang sikit + dorang manja mau datang rumah tengok match sama-sama. Otw ke IP, sakit di bawah perut menjadi². Actually rasa sakit sikit² tu ada since few days ago, tapi aku buat ignore jak. Mungkin sebab mau datang bulan apa ka.
Tapi yang baru² ni sakit tu makin menjadi, habis lengan si hasben jadi sasaran picitan menahan kesakitan. Jadi dibawanya aku pigi Klinik Permai di Kingfisher (memang fevret ni sebab doktor Eleen tu memang best). Malangnya doktor lain pla yang ganti. Sakit punya pasal, aku gohed saja.

Dan seperti dijangka, doktor tu bagi deskripsi yang pelik². Dia cakap kencing aku ada kotor sikit, siap kasi tinguk tu indicator warna air kencing. Tapi aku tengok 0.00 - means normal. Tapi dia cakap: U punya ni macam pink2 sikit - which is mean ada kotor sikit. Aku pun berkerut² kening tapi diam sebab bingung, takut nanti dia cakap : Bagus ko yang jadi doktor sini. Wakakakkak.

Akhirnya, dia bagi aku ubat antibiotik, tahan sakit & cuci urine - which aku nda makan pun sampai sekarang. Terbang duit hasben RM95. Sabar ah by. hehehe.

Sekarang aku tengah usaha menurunkan berat buncit ni. Caiyok²!

nilah ubat yang aku nda makan sentuh skit pun. hehhee

Tapi dalam fasa makan asid folik  & vitamin zat besi. ^^ Caiyok² lagi!! 
    

3 comments:

  1. Cuba ko makan spirulina, byk toxic kali badan ko. Dlu ko diet ala2 strict kan, tekejut ba tu sistem suda kawin trus makan melampau batas. Sila take care beb! Rajin2 exercise klu jadual makan suda melampau ah. xx

    ReplyDelete
  2. org ckap kalo pas kawen mkin bulat maknanya epy + bahagia :)(ayt kasi sedap hati ni)hahahaha. naik sikit standard la sis. sy pun mengalami perkara yg sama, mula2 mo ignore jak tp bila naik mendadak smpi 57kg ngeri pla rasa..so, terpaksa la diet nda mkn mlm..no mkanan ringan d opis,d uma..tp, breakfast n lunch wajib karang mati pla, kalo nda mkn langsung tp jn melantak pla. hasilny turun 51kg, okyla anak satu kn...kurus sgt pun, bukan cantik..

    ReplyDelete
  3. er, hehe mengkali la byk toxic. nilah ni mau exercise senaman poco-poco. mujarab jugak kali tau :D

    ryn, hahah ayat tu mmg kasi sedap hati hoho. tulah try dlm beberapa minggu ni x mau mkn mlm. arap2 berjaya ^^

    ReplyDelete