Tuesday, August 31, 2010

Merdeka?

Salam 1Malaysia!

aisehhhh skema lak pulak.. ni mmg penangan buat surat rasmi mesti guna permulaan tu. memang patriotik abis la. aku fkir kita mmg kena ada fikiran patriotisme. sebab kalau tiada sejarah, tiadalah kita. (semangat sudah ni.... jaga..) hehehee

apapun, kalau negara sudah merdeka, adakah fikiran kita masih merdeka? maksudnya dari segi pemikiran kita bagaimana mahu bertoleransi sesama manusia? kepentingan diri itu perlu, tapi kalau sudah melebih2, tidak mahu fikir kepentingan bersama, itu yang membikin panas tu.
kalau dalam bahasa omputih - u have to stand on other people shoes ba.. (ngam ka tu? antam sajalah. yg penting kamurang paham. tu kira pikiran merdeka jugak tu. terima kekurangan org lain. hahahaha)

jadinya, merdeka ni bukan dr sudut lain saja. banyak sudut. sudut apa di mahu? sudut tirus? bujur? lengkung? trai enggel? ataupun tiada sudut trai langsung? apa-apa saja ging, yang penting kemerdekaan tu perlu di paham. nda payah dalam sgt, yg penting ada kesedaran, ok la tu. lama-lama nanti boleh diperbaiki dr masa ke semasa.

susah mau jaga perasaan sendiri sebenarnya, apatah lagi mau jaga hati org. mmg patah abis la. tapi bai huk or bai kruk, hubungan kemanusiaan kita ni perlu dijaga. sebab kita hidup bermasyarakat yang merdeka.

simpel jak kan tapi berat kalau di pikir balik. hehehe

apapun, selamat hari merdeka yang ke _____________ tahun (jawab lerr) dan semoga kesedaran kemerdekaan itu ada dalam setiap diri kita.

*opps...hampir terlupa~ Happy Birthday to My Twins Sister. U both have an amazing life, enjoy it and have fun. may God bless u alwys :X

3 comments:

  1. Negara jak sudah merdeka...rata2 mentaliti orang2 kita masih macam zaman jajahan. Opps, harap aku ndak tergolong dlm yg jajahan tu ah.

    ReplyDelete
  2. beb,kita mmg bukan tergolong dalam tu hehehe

    ReplyDelete
  3. babe.. tawa2 aku sndri baca blog ko.. baru aku bekesempatan baca blog ko.. uwahahaha

    ReplyDelete