Tuesday, January 17, 2012

hidup tetap akan ada masalah

sejak akhir-akhir ni, hati aku sedikit gementar dan kurang tenteram. of course ada yang mengganggu fikiran aku. aku percaya, apa saja yang Allah SWT berikan cabaranNya, pasti ada tujuan kan. aku cuba untuk lebih tenang dan menerima dengan fikiran yang "ok ba tu dan act cool." ya, that's always me kan. =)  walaupun  hakikatnya, aku mahu lari.

lari? hahaha.

But NO! Aku nda mau lari dari masalah. i must face it. ya face it. sebab sejauh mana aku berlari pun, sampai tiada tanah untuk terus berlari -  sebenarnya masalah tu lagi bertimbun dan terus menimbun. doii hate it ok. so face it dan percaya apa saja Allah SWT kurniakan - baik atau tidak - pasti ada tujuan. 

ada juga beberapa kawan² sekeliling aku ditimpa masalah. masalah peribadi, masalah hati, masalah kerja, masalah uang, masalah keluarga, masalah makanan (mau mention ni : tidak pandai makan itu ini - jadi rasa life tidak besh - boleh?) masalah kereta (mau mention ni jugak - tiada paking la, enjin overhauled la, bunyi sana sini la.. urgh masalah dan terus masalah la.

aku akan jadi pendengar setia dan kalau aku dapat bagi pandangan sejujurnya, aku bagi. kalau nda, aku diam. aku nda kan bagi pandangan sehipokritnya. aku renung jauh *kalau la aku di tempat dorang, macamana.* in time, aku berdoa masalah dorang  cepat selesai dan dapat terus nikmati saat hidup singkat ni dengan lebih enjoy dan happy².

masalah pergi, tapi akan datang balik dengan cara yang lain. maka hati & kepala kembali runsing dan pusing. dan aku pun kembali berfikir "ok dan cool" dan kawan² yang kembali bermasalah² pulak - aku tetap akan support.

Kesimpulannya,  hidup tetap akan ada masalah. 

Tapi mesti ingat, Allah SWT sentiasa menguji hati orang² yang sabar kan?  

Jadi bersabar la ya. =)

4 comments:

  1. Allah berfirman, "Dan bersabarlah kamu, karena sesungguhnya Allah itu bersama orang yang sabar." (Al Anfaal : 46 ) dipetik dari http://lenggangkangkung-my.blogspot.com/2011/04/sabar.html

    ReplyDelete
  2. Bila si Kizzy bersuara i.e bagi pendapat...sila lah sila sedia telinga menadah kata2 yang bakal dihambur. Berbunga ada, berpahitan ada.

    I thank Allah for sending u into my life beb! Siok jak kan kita berketuk kepala everytime one of us jadi biol.

    xx

    ReplyDelete
  3. norman, sama2 la kita amalkan nya ya :)

    eryantie, hahaha sedia telinga ah..kikikik
    thanks to Allah for our sweet fship! :*

    Izan, hehe kasi ok sija. nda ok pun, kasi ok sija. hehe

    ReplyDelete